sobota, 13 sierpnia 2011

Sztuka taniego latania - jak przejść odprawę internetową w Wizz Air?

Wątek ten jest kontynuacją poprzedniego odcinka Sztuki taniego latania - "Zakup biletów w Wizz Air".

OK, zdecydowaliśmy się na lot na pokładzie popularnych "landrynek" Wizz Air. Kupiliśmy bilet, zapłaciliśmy za niego i nieco później otrzymaliśmy potwierdzenie rezerwacji. Ale jak to ostatnio w przypadku przewoźników nisko kosztowych bywa, to jeszcze nie koniec. Jeśli bowiem tak zaznaczyliśmy podczas procesu rezerwacji (dzięki takiemu rozwiązaniu jest po prostu taniej), musimy jeszcze dokonać odprawy internetowej. W skrócie jest to proces, który na kilka dni przed planowanym odlotem wymaga od nas zalogowania się na stronie przewoźnika, podania danych dokumentu identyfikacyjnego z którym stawimy się na lotnisku, a następnie wydrukowania kilku stron będących swoistym "biletem" wstępu do samolotu. Dzięki temu nie musimy już stawiać się na lotnisku na 2 godziny przed planowanym odlotem, aby podejść do stanowiska odprawy biletowo-bagażowej i pokazać swój dowód osobisty/paszport. Teraz, zaopatrzeni w wydrukowaną kartę pokładową, na lotnisko możemy przybyć nawet na krótką chwilę przed rejsem. Ważne żeby przed bramką kierującą do naszego samolotu stawić się przed jej zamknięciem :-)
Jeszcze tak historycznie, odprawę internetową w formie obowiązku wprowadził jako pierwszy Ryanair. Niestety stało się to jednocześnie powodem do wprowadzenie dodatkowej opłaty doliczanej do końcowej wartości biletu. Owszem, początkowo można było uniknąć płacenia tych dodatkowych €5 za odcinek. Jednakże aktualnie liczba kierunków i biletów zwolnionych z opłaty jest, przynajmniej wizualnie, dużo mniejsza. Co więcej, jakiś czas temu Ryanair podwyższył opłatę o kolejne Euro od osoby od lotu. Cóż, dla nich będzie to pewnie jakiś dodatkowy milion Euro czystego zysku... A piszę o tym, aby porównać tą sytuację do propozycji Wizz Air. U nich bowiem odprawa internetowa zawsze jest bezpłatna a dzięki temu przewoźnik w wielu przypadkach jest po prostu tańszy niż Ryanair. Jest to kolejny powód dlaczego Wizz Air darzę nieco większą sympatią :-)


Uwaga: Nie życzę sobie jakiegokolwiek przedrukowywania, czy cytowania tego opisu w całości, części  lub  innym kształcie, gdziekolwiek w sieci, prasie czy innej formie przekazu bez mojej wyraźnej zgody. Mogę jej udzielić wyłącznie po skontaktowaniu się ze mną poprzez e-mail (spiral [kropa] active [małpka] gmail [kropa] com). Brak odpowiedzi z mojej strony nie może być uznane za ciche przyznanie zgody na powyższe.


Jak się tutaj odnaleźć?
Prezentowany opis jest standardową kolejnością kroków jaką wykonuję przy odprawie online w linii Wizz Air. Podzieliłem ją na kilka etapów które oprócz opisu staram się prezentować również w formie graficznej. Miejsca w których na stronie należy wykonać jakąś akcję (wprowadzenie danych, zaznaczenia jakieś opcji, wciśnięcie przycisku) oznaczyłem w wyróżniający się sposób. Mimo to, przynajmniej za pierwszym razem, proponuję zaznajomienie się z każdą treścią każdej strony, jak też zawartych na nich linkach. Pozwoli to na uniknięcie ewentualnych późniejszych niemiłych sytuacji. Wpis jest opisem autentycznej procedury, modulo zmienione lub ukryte dane ważne służące np. do identyfikacji. Procedura wykonywana była na przełomie kwietnia i maja 2011 roku.

Wprowadzenie
Odprawę internetową, jak w zasadzie większość rzeczy związanych z Wizz Air, zaczynamy logując się na stronę główną przewoźnika pod adresem www.wizzair.com. Oczywiście zakładam, że utworzyliśmy już wcześniej swoje własne Konto W!zz, bez którego zakup biletów byłby sprawą trochę bardziej zagmatwaną. Gwoli przypomnienia, jak założyć takie konto opisałem w poprzedniej części przewodnika - "Zakup biletów w Wizz Air".

Strona 01 - logowanie do Konta W!zz
Po zalogowaniu się na stronie, w jej lewej części odnajdujemy panel do logowania, gdzie wprowadzamy adres e-mail pod który nasze konto jest podpięte, oraz przypisane do niego hasło. Jeśli w jakiś sposób hasło wypadło nam z głowy, klikamy na odnośnik "wskazówka". Na nowej stronie wprowadzamy adres e-mail połączony z naszym kontem i następnie przycisk "Wyślij zapytanie". Jeśli adres mailowy się zgadza, po chwili powinniśmy na tamtejszą skrzynkę otrzymać skorelowane z nim hasło.







Strona 02 - link do odprawy online
Po zalogowaniu się korzystamy z pewnych ułatwień jakie zostały wprowadzone w panelu głównym Konta W!zz. Chodzi o dwie strefy na samym dole strony, jedna z listą aktualnych rezerwacji, drugą z zestawem funkcjonalności jakie możemy z wybranymi rezerwacjami zrobić. Odnajdujemy więc w tamtym miejscu lot na który chcemy się odprawić a pośród przycisków po prawej stronie ten z napisem "Odprawa online". W ten sposób szybko jesteśmy przekierowywani do miejsca gdzie zaczyna się właściwy proces odprawy.






Strona 03 - link do wprowadzenia danych pasażerów
To strona to przede wszystkim zestaw informacji dotyczących odprawy internetowej i karty pokładowej. Oczywiście warto przynajmniej raz w życiu przeczytać całą zawartą tam treść i zapamiętać. Gdy już to zrobimy, przewijamy stronę na tabelkę w centralnej części strony, która zawiera listę pasażerów przypisanych do danej rezerwacji. Klikamy na niej odnośnik "Wpisać dane pasażera".








Strona 04 - wprowadzenie danych pasażerów
Strona ta jest najważniejszym punktem odprawy internetowej. To tutaj wprowadzamy dane dokumentu za pomocą którego będziemy identyfikowani podczas wpuszczania do samolotu. Ważne więc, aby nie popełnić tutaj żadnego błędu i tym samym nie narazić się na dodatkowe koszta. Dla każdego z pasażerów, którego chcemy teraz odprawić należy wypełnić każde z przedstawionych pól. Z pola "typ dokumentu tożsamości" wybieramy jakim dokumentem będziemy identyfikowani na lotnisku. Ja zazwyczaj wybieram Dowód osobisty, czasami Paszport. W polu z datą urodzenia wprowadzamy informacje zgodnie z układem dzień-miesiąc-rok. Na szczęście dane możemy tylko wybrać a nie wprowadzać. Unikamy w ten sposób możliwości popełnienia błędu pokroju zamienienia kolejnością miesiąca z dniem. Z pola "obywatelstwo" wybieramy to, które jest zaznaczone w naszym dokumencie tożsamości. Niektórzy mogą bowiem posiadać dwa obywatelstwa - służb na lotnisku w zasadzie to nie obchodzi jakie - dla nich istotne jest aby dane na prezentowanym dokumencie i karcie pokładowej zgadzały się. Pole "państwo wydania dokumentu tożsamości" również jest dość jasne. Jeśli legitymować się będziemy dokumentem wydanym przez Polskę, to taki też kraj wybieramy. W polu "numer" wpisujemy numer wybranego do identyfikacji dokumentu tożsamości. Warto po wprowadzaniu sprawdzić co najmniej dwa razy czy wszytko się zgadza, ponieważ to miejsce jest narażone na największą ilość błędów. Jak bowiem błąd przy dacie urodzenia jest może mniej istotny, tak zły numer dowodu przekreśla cały proces identyfikacji.W przypadku dowodu osobistego, jego numer znajdziemy np. w prawej części tylnej strony, poniżej sekcji z numerem PESEL. Paszport natomiast swój numer posiada np. na dole pierwszej ponumerowanej (czyli w praktyce piątej) strony, lub w prawej-górnej części strony identyfikacyjnej (tej ze zdjęciem). Ostatnią sekcją danych jaką musimy wypełnić jest data ważności dokumentu tożsamości. Podobnie jak w przypadku daty urodzenia, wartości tutaj wybieramy zamiast wprowadzać, eliminując tym samym prawdopodobieństwo nierealnych błędów. W przypadku polskiego dowodu osobistego data jego ważności umieszczona jest na froncie, w prawym-dolnym rogu, tuż pod "hologramem". W paszporcie natomiast datę jego ważności znajdziemy znów na stronie ze zdjęciem, pomiędzy podpisem a zdjęciem. Dobrym zwyczajem jest aby po skończeniu wprowadzania danych sprawdzić wszystko jeszcze raz. Najlepiej z osobą towarzyszącą na zasadzie "ja czytam, ty sprawdzasz dane wpisane na stronie". Wiem, to raptem kilka pól, ale naprawdę ludzka wena twórcza potrafi tutaj czynić prawdziwe cuda. Sam przyłapywałem się na głupich błędach, a nawet nie chcę wiedzieć ile z nich nie udało mi się wykryć w ogóle ;) Jeśli wszystkich danych jesteśmy w 100% pewni, klikamy przycisk "Zachowaj".

Strona 04_1 - prośba o potwierdzenie
Jeszcze przed wysłaniem wszystkich danych musimy potwierdzić to ostrzeżenie. Po tym jesteśmy przekierowywani do kolejnej podstrony.


Strona 05 - powrót do odprawy
Można powiedzieć że nic się nie zmieniło. Tutaj jest jednak moment sprawiający, że proces odprawy internetowej u Wizz Air jest nieco zakręcony. Różnica polega bowiem na tym, że pod tabelą dodany został przycisk "Powrót do odprawy", który musimy wcisnąć aby móc wydrukować naszą kartę pokładową. Nie chcę nawet myśleć ile osób, jak też niżej podpisany przy pierwszej odprawie w życiu, kliknął jeszcze raz przycisk "Zachowaj" przeklinając że nic się nie dzieje ;)
Ważna uwaga - wygląda na to, że programiści przewoźnika przez kilka lat nie są w stanie zauważyć istotnego błędu na stronie. Otóż po przeładowaniu strona ta potwierdza prawie wszystkie wprowadzone przez nas wcześniej informacje. Różnica polega na tym, że nie ważne jaki wybraliśmy dokument identyfikacyjny - w tym kroku zostanie domyślnie zaznaczona opcja "inny". Błąd ten nie powinien wiązać się z jakimikolwiek problemami podczas wpuszczania do samolotu.

Strona 06 - link do odprawy online
Po kliknięciu na przycisk "Zachowaj" znów przekierowywani jesteśmy do strony stanowiącej swoistą zagadkę. Chodzi bowiem o to, że wszystko wygląda tak, jak jedna ze stron na której byliśmy już wcześniej. Różnica jednak jest taka, że w tabelce z listą pasażerów w centralnej części zamiast linków "Wpisać dane pasażera" znajduje się teraz pole "Odprawa online". Zwyczajowo więc klikam znajdujący się nieco powyżej "Wybierz wszystkie" a wtedy zaznaczona zostaje odprawa dla każdego z pasażerów. Poniżej tabeli pojawia się natomiast przycisk "Dalej", który naturalnie klikam.






Strona 07 - odprawa online
Na kolejnej stronie wypisanych jest kilka zasad dotyczących odprawy internetowej i procesu wpuszczania pasażerów do samolotu. Standardowo polecam zapoznanie się z nimi aby być wszystkiego pewnym w stu procentach. Tym bardziej, że na stronie tej potwierdzamy zapoznanie się z warunkami odprawy, że nikt nie miał dostępu do naszego bagażu, jak też że jesteśmy całkowicie pewni i odpowiedzialni za wszystko co w nim przewozimy. Dopiero po zaznaczeniu każdego z tych dwóch pól poniżej tabelki pojawia się przycisk "Dalej", kierujący nas do następnego kroku rezerwacji.






Strona 08 - link do kart pokładowych
Tutaj znów mała zagwozdka w postaci "dlaczego znów jestem na tej samej stronie?". Jednak niesieni doświadczeniem znów kierujemy uwagę na tabelkę w centralnej części strony i listę pasażerów podpiętych do tej rezerwacji. Znajdują się tam teraz dwa linki umożliwiające finalny wydruk naszych kart pokładowych z poziomu strony www, jak też zapisanie ich na dysku twardym w postaci dokumentu pdf. Oczywiście zawsze korzystam także z tej drugiej opcji. Nigdy nie wiadomo co może się stać z moim bagażem, dlatego też wolę mieć kartę pokładową w formie elektronicznej w pamięci telefonu, bądź gdzieś na pen drive. W razie jakiegokolwiek wypadku nie muszę szukać dostępu do internetu, tylko ograniczam się do miejsca gdzie po prostu mogę wydrukować kartę korzystając z własnej przenośnej pamięci. Inna sprawa to fakt, że nie zawsze w miejscu gdzie się odprawiam muszę mieć dostęp do drukarki. Owszem, w każdej chwili mogę się zalogować na moje Konto W!zz i poprzez panel "odprawa online" dostać się do tej właśnie strony, gdzie linki cały czas będą aktywne. Niemniej opcja posiadania karty w formacie pdf jest dużo wygodniejsza :-)

Na tym kończą się nasze formalności związane z odprawą online. Można więc przystąpić do procesu wstępnego pakowania się i cieszenia z zaplanowanego wyjazdu :-)

1 komentarz:

  1. Jakim trzeba być #$%^@&, żeby napisać "Na szczęście dane możemy tylko wybrać a nie wprowadzać.". Człowiek który ma 50 lat musi kliknąć 600 razy, żeby ustawić odpowiedni miesiąc. Bo wizz nie daje możliwości wpisania najpierw roku.

    OdpowiedzUsuń