czwartek, 2 września 2010

Sztuka taniego latania - jak kupić bilety w Wizz Air?

Wpisem z 15 kwietnia tego roku rozpocząłem mały cykl omawiający krok po kroku jak radzić sobie z zakupem biletu lub odprawą internetową w kilku liniach lotniczych. Miał on wytłumaczyć na czym polegają czasami nieprawdziwe legendy o wszelkich „gwiazdkach” i ukrytych dopłatach stosowanych przez przewoźników nisko – kosztowych, oraz kilka sposobów jak je omijać. Oczywiście we wpisie tym prezentuję moją typową drogę nabycia biletu popartą zrzutami ekranu z autentycznego procesu rezerwacji. Tym razem czas na Wizz Air.


Uwaga: Nie życzę sobie jakiegokolwiek przedrukowywania, czy cytowania tego opisu w całości, części lub innym kształcie, gdziekolwiek w sieci, prasie czy innej formie przekazu bez mojej wyraźnej zgody. Mogę jej udzielić wyłącznie po skontaktowaniu się ze mną poprzez e-mail (spiral [kropa] active [małpka] gmail [kropa] com). Brak odpowiedzi z mojej strony nie może być uznane za ciche przyznanie zgody na powyższe.


Założenia tego procesu są następujące:
- proces bookowania jest aktualny na datę maj 2011 roku i w każdej chwili może ulec zmianie,
- znam konkretną datę i trasę jaką chcę odbyć (o sposobie polowań na tanie bilety pisałem wcześniej w poście "Biletowe łowy" w Sztuce taniego latania),
- chcę zapłacić jak najmniej, dlatego rezygnuję z wszelkich usług dodatkowych,
- poprzez usługę dodatkową mam na myśli np. duży bagaż (zabieram ze sobą wyłącznie plecak),
- zakupu biletu dokonuję przy użyciu usługi "Wizz Xclusive Club" (sposób nabycia tej usługi opiszę niebawem),
- do zakupu biletu przez internet niezbędne jest mi konto bankowe lub karta kredytowa, a środki na jednym z nich zgromadzone są wystarczające aby taki bilet kupić


Strona główna

Wszystko co związane z rezerwacją biletu, lub odprawą online dokonywane jest na stronie internetowej przewoźnika, która znajduje się pod adresem http://www.wizzair.com/ Jeśli po zalogowaniu się na ten adres strona będzie się wyświetlać w języku obcym, w prawym górnym rogu należy odnaleźć obszar z flagą kraju i umieścić nad nim wskaźnik myszki. Wtedy pojawi się rozwijany panel z szeregiem języków do wyboru. Zaznaczamy oczywiście „Polski” i od tej pory na tym komputerze strona powinna być wyświetlana w naszym języku.


Konto WIZZ
Do rezerwacji biletu niezbędne nam jest konto internetowe założone na stronie tego przewoźnika. Według początkowych zamysłów linii Konto WIZZ miało być sposobem na przechowywanie funduszy którymi w każdym momencie można było opłacić bilety na kolejne loty. Konto można doładować wpłacając pieniążki za pomocą usługi WIZZ Plus. Sęk niestety w tym, że umożliwia ona doładowanie na minimalną sumę dwóch tysięcy złotych. Na szczęście konta oczywiście doładowywać nie trzeba i w swojej podstawowej wersji będzie on służył do komunikacji między nami a przewoźnikiem, oraz jako miejsce kolekcjonowania informacji na temat dokonanych zakupów i możliwości odprawienia się w internecie.
Jeśli płatności za dokonane rezerwacje regulujemy przy użyciu przelewu bankowego, Wizz Air umożliwia posiadanie na koncie tylko dwóch rezerwacji oznaczonych jako nieopłacone. Jeśli akurat mamy potrzebę wykonania trzeciej rezerwacji - musimy jej dokonać na osobnym koncie, lub płatności załatwić z użyciem karty płatniczej.

Zakładanie konta WIZZ

Aby założyć własne konto, należy na stronie głównej po lewej stronie odnaleźć panel logowania, a w nim link o treści „Zarejestruj”.

Na kolejnej stronie na samym dole w pola formularza wpisujemy adres naszej aktualnej skrzynki e-mail (adres ten stanie się naszym identyfikatorem w systemie dlatego musimy być pewni aby żadne Konto WIZZ nie było już wcześniej założone na ten adres), oraz wymyślone przez nas hasło dostępu. Hasło należy wpisać dwukrotnie, gdyż jest to standardowe zabezpieczenie przed popełnieniem literówki w trakcie podawania ważnych danych. Gdy wszystkie dane zostaną już wprowadzone klikamy na przycisk „Rejestracja”.

Na stronie tej podajemy dane, które chcemy przypisać do naszego konta. Podanie danych prawdziwych i poprawnych jest o tyle przydatne, że będzie je można automatycznie wykorzystywać w procesie rezerwacji biletu, co przyspiesza go o kilka chwil.
Jako że mój profil ma być stworzony na osobę prywatną, pozostawiam puste pola przy opcjach „Nazwa firmy”, oraz „NIP”. We wszystkich polach dopuszcza się możliwość wpisania tylko łacińskich znaków diakrytycznych, dlatego też wszelkie polskie znaki z „ogonkami” (np. ó, ł, ć) zamieniamy na ich międzynarodowe odpowiedniki. Jeśli nie posiadamy telefonu stacjonarnego, to w jego miejsce w odpowiednim polu ponownie wpisujemy numer telefonu komórkowego. Dane te są o tyle istotne, że na wypadek ważnych zmian w naszej rezerwacji przewoźnik będzie się z nami kontaktował właśnie telefonicznie. Numer należy podać według systemu „48123456789”, gdzie 48 naturalnie jest międzynarodowym numerem kierunkowym do Polski, a pozostały ciąg jest naszym numerem telefonicznym. Gdy wszystkie dane zostały już wpisane poprawnie, klikamy przycisk „Aktualizacja”. Po tej czynności nasze konto powinno być już w pełni funkcjonalne i możemy przystąpić do kupna biletów.

Rezerwacja właściwa

Strona 01 - Logowanie na stronie głównej
 Gdy posiadamy już własne Konto WIZZ czas przystąpić do właściwego procesu rezerwacji. Ponownie wchodzimy na stronę o adresie http://www.wizzair.com/ Znów po lewej stronie odnajdujemy panel logowania, w którym wpisujemy podany w trakcie rejestracji adres e-mail, hasło, oraz klikamy na przycisk „Zalogowanie”. Jeśli wszystkie dane są poprawne, zostaniemy przekierowani na stronę naszego konta.

Strona 02 - W środku Konta Wizz
Po tym że jesteśmy zalogowani informuje nas cały czas panel po lewej stronie „Witamy” wyświetlający również przypisane do konta dane osobowe. Chociaż wiem że jest to działanie „naokoło”, to z przyzwyczajenia po zalogowaniu od razu klikam w logo W!ZZ przekierowujące z powrotem na stronę główną serwisu. Wynika to chyba z faktu, że zawsze tam zaczynam proces poszukiwania połączeń i biletów oraz w ten sposób najłatwiej mi jest dokonać zakupu.

Strona 03 - Wybór kierunku i daty lotu

 Zarówno wyszukiwanie biletów, jak też cały proces rezerwacji rozpoczynam w panelu „Rezerwacja lotu” znajdującego się po lewej stronie tuż pod logo W!ZZ. To tam definiuję czy interesuje mnie lot powrotni czy w jedną stronę, jaka trasa, data oraz ile osób miałoby podróżować na tej rezerwacji. Zaznaczenie pola "Podróżuję" oznacza, że jedną z osób które będą podróżowały na rezerwowanym właśnie bilecie jest właściciel tego konta. Tylko wtedy przysługuje bowiem zniżka wynikająca z przynależności do konta "Wizz Xclusive Club". Gdy wszystkie dane wprowadzę poprawnie, klikam na przycisk „Szukaj”. Warto także dodać, że Wizz Air udostępnia wyłączenie połączenia point-to-point, czyli z miejsca do miejsca. Jeśli więc dane miasto z innym nie posiada połączenia bezpośredniego, na liście wyboru nie będzie możliwości zaznaczenia takiej trasy. Przykładem w chwili obecnej może być trasa Poznań – Tampere, Wrocław – Madryt, czy choćby krajowa Warszawa – Gdańsk.

Strona 04 - Wybór konkretnego rejsu
Po podaniu niezbędnych danych na interesujące nas połączenie system przekieruje nas na podstronę z listą najbliższych podanej przez nas dacie lotów na tej trasie. Aby przejrzeć inne daty można posługiwać się przyciskami pokazującymi loty wcześniejsze („<<”) lub późniejsze („>>”). Niemniej jeśli na początku wybraliśmy interesującą nas datę to system od razu przyporządkuje odpowiednie loty. Warto zaznaczyć, że na niektórych trasach odbywają się więcej niż jeden lot dziennie. Należy wtedy zwrócić uwagę kurs o jakiej godzinie został wybrany przez system. Jeśli nie jest to interesujący nas lot, zmiany możemy dokonać klikając na pole wyboru przy odpowiadającym nam połączeniu. Dla każdego kursu po prawej stronie pokazane są proponowane nam przez linię lotniczą ceny. W chwili obecnej są to dwie wartości - dla wszystkich, oraz niższa, dla pasażerów należących do "Wizz Xclusive Club". W naszym przypadku na przynależności do klubu zaoszczędziliśmy 25 złotych od osoby.
Jak wskazuje system rezerwacyjny, każdy z nas powinien zapłacić 3 złote za lot tam i 15 za powrót. Niestety jest to tylko surowa cena „za lot” i do niej dolicza się opcjonalne (chociaż w przypadku niektórych z nich bardzo ciężkie do ominięcia) opłaty dodatkowe. Niemniej w panelu po prawej stronie powinna być wyświetlana zawsze aktualna cena za wszystkie bilety w wybranej przez nas walucie (aktualnie PLN) oraz przy wybranym sposobie dokonania zapłaty (aktualnie Przelew bankowy). Jak więc widać, pomimo że bilety w sumie kosztują 54 złote, to za całość zapłacę 192 złote. W dalszej części wytłumaczę dlaczego.
Wracając do procesu wyboru lotów, oczywiście niezbędnym jest kliknięcie na pole zaznaczenia potwierdzające przeczytanie znajdujących się pod wskazanym linkiem Ogólnych Warunków Przewozu. W miejscu tym zawsze będę uczulał aby co jakiś czas, a przynajmniej raz w życiu, przeczytać te warunki od początku do końca. Chodzi o to, że z powodu zawartych w nich punktów rodzą się kolejne legendy o zdzieraniu z pasażerów opłat za nie wiadomo co. Zdaję sobie sprawę, że dokument ten jest niesamowicie nudny i długi, ale mimo wszystko wyjaśnia wiele spraw dotyczących np. sposobu rezygnacji z lotu, bagażu podręcznego, procesu odprawy itp. Jeśli zatem jesteśmy uświadomieni z treścią Ogólnych Warunków Przewozu i wybraliśmy interesujące nas loty, klikamy na przycisk „Wybierz i kontynuuj”.

Strona 05 - Dane kontaktowe

Na tej stronie wypełniamy dane kontaktowe głównego pasażera rezerwacji. Potrzebne one są do wystawienia faktury, lub zwyczajnie do kontaktu na wypadek zmiany w planowanym locie czy w innych ważnych przypadkach. Jak widać na przykładzie, użytkownicy zalogowani na swoje konto danych tych wpisywać nie muszą, gdyż są one pobierane automatycznie z profilu użytkownika. Interesującą opcją może być umieszczone na dole pole wyboru z zamówieniem subskrypcji mailowej. Jego zaznaczenie powoduje zgodę na przysyłanie na naszą skrzynkę mailową rozmaitych materiałów promocyjnych, informacji o zmianach w rozkładach, czy też ofert cenowych na niektórych trasach. Niestety Wizz Air nie jest przewoźnikiem tak medialnym jak np. Ryanair dlatego też kanał ten jest dużo lepszym źródłem informacji o obniżkach niż np. fora internetowe czy rozmaite portale.
W miejscu tym warto zwrócić uwagę na dolną część lewego panelu. W zamieszczonym tam krótkim przypomnieniu podstawowych danych rezerwowanego lotu podany koszt całkowity znów zawiera wyłącznie stawkę "za lot". Warto pamiętać że w 99,9% będzie ona większa pod koniec procesu rezerwacyjnego. 
Gdy wszystko na tej stronie wypełnione jest poprawnie, klikamy na przycisk „Wybierz i kontynuuj”.

Strona 06 - Dane pasażerów i mnóstwo "usług dodatkowych"

Ta długaśna strona to przede wszystkim możliwość wpisania danych pasażerów i wybrania szeregu dodatkowych usług. Warto tutaj zwrócić uwagę na co się klika aby cena końcowa nagle nie została drastycznie zwiększona.
W pierwszej tabelce znajduje się możliwość wykupienia usługi WIZZ Flex. Opcja ta umożliwia zmianę kursu na którym chce się odbyć lot, lub przesiąść się na dowolną inną trasę bez obowiązku wnoszenia opłaty za zmianę. Jedynie będzie trzeba uiścić różnicę w cenie za bilety pomiędzy lotami. W momencie gdy jednak jesteśmy zdecydowani na 100% na tą datę i trasę, usługa ta jest nam zbędna.
W drugiej tabelce mamy możliwość wykupienia miejsca w rzędach ze zwiększoną ilością miejsca na nogi, lub pierwszeństwem wejścia na pokład. Ta pierwsza daje przywilej siedzenia w rzędach przy wyjściach awaryjnych kierujących na skrzydło samolotu. Z powodu konstrukcji i zasad bezpieczeństwa rzędy te rozstawione są szerzej niż pozostałe, dzięki czemu pozostaje dużo więcej miejsca na nogi. Szkopuł tylko taki, że skrzydło zasłania bardzo dużą część widoku z okna. Pierwszeństwo wejścia na pokład, umożliwia nam natomiast wejście do samolotu w pierwszej wpuszczanej kolejce. Jak jednak doświadczenie pokazuje, nawet u Ryanair gdzie usługa ta jest dużo bardziej popularna znalezienie miejsca przy oknie bez wykupionego priorytetu nie sprawia wielkich problemów. Dlatego też zawsze zaznaczam opcję „Nie chcę wykupić miejsca z dodatkową przestrzenią na nogi, ani pierwszeństwa na pokładzie”.
Kolejna tabelka oferuje ubezpieczenie na wypadek opóźnienia lotu. Szczerze powiedziawszy nie orientuję się za bardzo na czym ta oferta polega, gdyż sprawa odszkodowań na wypadek opóźnienia samolotu jest już regulowana Europejskimi przepisami. Niemniej traktuję to miejsce jako kolejny sposób na zwiększenie ceny biletu, dlatego też zwyczajowo pozostawiam te pola niezaznaczone.
Podobnie postępuję z tabelką oferującą mi miejscowy transport autobusowy czy prywatny, lub potwierdzenie rezerwacji wysyłane na telefon komórkowy. Dzięki tej ostatniej opcji i tak nie uniknę konieczności odprawy internetowej oraz wydruku karty pokładowej, a ponieważ potwierdzenie i tak za darmo dostaję bezpośrednio na skrzynkę mailową, to ofertę tą uznaję za zbędną.
Przedostatnia tabelka z „usługami opcjonalnymi” oferuje nam ubezpieczenie podróżne. Owszem, jest to sprawa istotna w przypadku dłuższych wyjazdów. Niemniej wtedy stawiam na tradycyjnego ubezpieczyciela oferującego pakiet podróżny. Jednak w przypadku krótkich wypadów, tak jak ten trzydniowy, nie przewiduję jakiś intensywnych wariactw mogących stanowić jakieś zagrożenie dla zdrowia. Dlatego też z pola „Prosimy wybrać” zaznaczam opcję „Nie, nie chcę kupować ubezpieczenia”.
Ostatnia tabelka jest już stricte informacyjna na wypadek, gdyby na rezerwacji podróżowała osoba niepełnosprawna. Na szczęście tutaj nie trzeba nic ani zaznaczać, ani wybierać.
Po przebrnięciu przez tą bardzo rozbudowaną sekcję dodatków czas przejść do konkretu, czyli podania danych osobowych pasażerów. Tutaj posłużę się obrazkiem pobranym podczas wcześniejszych rezerwacji (dlatego też cena i liczba osób może się różnić).

Powyższa tabelka dotyczy danych każdego z pasażerów. W przypadku pierwszego z nich bardzo fajną opcją jest pole „Jestem podróżnym”, który za pomocą jednego kliknięcia wypełnia trzy pola. Dane pobierane są oczywiście z profilu założonego wcześniej Konta WIZZ. W przypadku każdego kolejnego pasażera wszystkie dane należy wypełnić ręcznie. Z pola wyboru „Zwrot grzecznościowy” wybieramy pasujący nam typ zgodnie z angielskim oznaczeniem, gdzie „Mr” oznacza „Pan”, a pozostałe w zasadzie dotyczy się kobiet. Wybór opcji nie ma jakiegoś wielkiego znaczenia formalnego w trakcie odprawy biletowo – bagażowej czy w trakcie wpuszczania do samolotu. W polach „Imię” i „Nazwisko” wpisujemy dane, które są umieszczone na dokumencie tożsamości za pomocą którego będziemy identyfikowani w trakcie wpuszczania do samolotu. Warto zwrócić uwagę na takie szczegóły jak np. zdrobnienia. Jeśli bowiem w Polsce można uznać że np. imię Magda pochodzi od Magdalena i pracownik lotniska może zaakceptować taki stan rzeczy, to w innym kraju taka nieścisłość może się skończyć nawet niewpuszczeniem do samolotu! Wypełnieniu tych pól warto poświęcić nieco ostrożności, ponieważ wbrew pozorom nawet taka prosta czynność przez wielu kupujących bilety jest wykonywana źle. Jeśli błąd jest drobny, np. jest to zwykła literówka, można go poprawić dzwoniąc na infolinię przewoźnika. Jeśli jednak sprawa jest istotna (przez dziwaczny przypadek wpisano dane zupełnie innej osoby), zamiana taka może być już bardzo kosztownym interesem. Trzecia istotna sprawa, to system jaki został przyjęty przez Wizz Air. W polach tych nie można bowiem wpisywać nic poza znakami alfabetu łacińskiego. W ten sposób wszelkie polskie znaki diakrytyczne (np. ł, ć, ó) zamieniamy na ich łacińskie odpowiedniki.
Z pola „Ilość sztuk bagażu rejestrowanego” należy wybrać taką ilość „dużych walizek” (tych, które będą oddawane służbom lotniskowym podczas odprawy biletowo – bagażowej) jaką planujemy zabrać ze sobą w podróż. Biorąc pod uwagę fakt, że pomimo ograniczeń dotyczących bagażu podręcznego jestem w stanie w nim zmieścić wszystko co mi potrzebne na 8 dni tambylstwa, tym bardziej w przypadku trzydniowego wypadu nie mam zamiaru brać ze sobą dużej walizki. Dlatego też z pola wybieram opcję „0 szt. bagażu”. Oczywiście w takiej sytuacji nadal przysługuje mi możliwość zabrania tzw. bagażu podręcznego, czyli np. plecaka. A kilka słów na temat jak wyglądają wyjazdy z małym bagażem zamieściłem w jednym z pierwszych odcinków Sztuki taniego latania pod tytułem „Tylko z bagażem podręcznym”. Jeszcze warto zaznaczyć, że decyzja w sprawie bagażu nie jest ostateczna i w każdej chwili, zarówno przed odlotem poprzez infolinię przewoźnika, jak też przed odprawą w okienku agenta obsługującego daną linię lotniczą, można dokupić możliwość przelotu z dużym bagażem. Tylko że wtedy będzie trzeba zapłacić dużo więcej niż w tej chwili.
Ostatnią istotną decyzją do podjęcia jest sposób odprawy. Jak większość przewoźników lotniczych, tak też Wizz Air wprowadził i ustanowił jako obowiązkową odprawę internetową. Jest to procedura polegająca na zalogowaniu się na stronie przewoźnika na kilka dni przed planowanym odlotem, podaniu swoich danych osobowych i wydrukowaniu na zwykłej drukarce swojej karty pokładowej. Jeśli będziemy podróżować wyłącznie z bagażem podręcznym, dzięki temu unikamy kolejek i obowiązku stawienia się na lotnisku najpóźniej na 40 minut przed planowaną godziną odlotu samolotu. Wchodząc więc do terminala kierujemy się bezpośrednio do kontroli bezpieczeństwa. Jeśli jednak planujemy podróż z bagażem rejestrowanym, mimo wszystko udajemy się z walizką do stanowiska check-in gdzie legitymujemy się za pomocą wydrukowanej właśnie karty pokładowej. Oczywiście mimo wszystko nadal można skorzystać z odprawy tradycyjnej, ale jej różnica polega praktycznie na tym, że na lotnisku należy się stawić dużo wcześniej i za koszt kilku Euro „na pamiątkę” dostajemy kartę pokładową wydrukowaną na stanowisku check-in. Niepotrzebny wydatek, dlatego też na każdy lot zaznaczam opcję „Odprawa przez internet”.
Podsumowanie całkowitego kosztu za rezerwację znajduje się poniżej tabelki gdzie wypełnialiśmy dane dotyczące pasażerów. Bardzo interesującym jest wyszczególnienie każdego składnika ceny, dzięki czemu możemy na bieżąco kontrolować za co będziemy płacić. Jeśli tak samo jak na powyższym obrazku wszystkie składniki posiadają wartość zero to możemy sobie pogratulować, gdyż ominęliśmy właśnie wszystkie dodatkowe koszty naliczane przed płatnością. Niestety tak słodko do końca to nie jest. Chociaż wypisane zostało że rezerwacja kosztuje 54 złote, nie jest to ostateczna kwota do zapłacenia. Ale o tym już za chwilę
Jeżeli wszystkie dane zostały wypełnione poprawnie (warto mimo wszystko na koniec tego kroku dla świętego spokoju sprawdzić wszystko jeszcze raz), po przeczytaniu informacji z ostatniej tabelki potwierdzamy przy polu „Przeczytałem(-am) i zrozumiałem(-am) warunki bezpłatnej usługi odprawy online” i klikamy na przycisk „Kontynuuj”. W międzyczasie warto w nowym oknie (klikając na link prawym przyciskiem myszy i wybierając opcję pokroju „Otwórz w nowym oknie”) otworzyć sobie stronę ukrytą pod linkiem dotyczącym informacji o odprawie online i zapoznać się z jej treścią w późniejszym czasie.

Strona 06 - Błąd polskiego znaku diakrytycznego w imieniu
No tak, mimo wszystko z rozpędu w imieniu umieściłem polski znak diakrytyczny (w moim przypadku „ą” w nazwisku "Towarzysząca") i został mi zwrócony błąd takiej treści.

Strona 06 - Automatyczne usunięcie błędnego znaku

Jakiś czas temu Wizz Air wprowadził funkcjonalność automatycznie usuwającą problematyczny znak diakrytyczny. Niestety jest to usunięcie a nie zastąpienie jakiego należałoby oczekiwać. Dlatego jest to potencjalna sytuacja mogąca spowodować błąd przez przeoczenie. Sam zdałem sobie sprawę z takiej sytuacji dopiero niedawno i od tamtego czasu po każdej niecodziennej akcji staram się sprawdzać wszystkie dane jeszcze raz. Jednak gdy po poprawie na stronie wszystko jest ok, to jeszcze raz klikam na przycisk „Kontynuuj”.

Strona 07 - Płatność
Na tej stronie będziemy informować linię w jaki sposób dokonamy płatności za przelot. Mamy tutaj do wyboru albo opłatę przy użyciu karty kredytowej lub przelewu bankowego. Jeszcze do niedawna bardziej opłacało się wyrównywanie rachunków poprzez przelew bankowy, jednak w chwili obecnej do obu procedur Wizz Air dolicza takie same stawki dodatkowe.
Uwaga: Na dniach do obiegu w Polsce została wprowadzona karta kredytowa umożliwiająca zakup biletów u Wizz Air z pominięciem 27-złotowej opłaty "za opłatę". Ponieważ procedura wyrobienia takiej karty zajmuje nieco czasu, opis zakupu biletów z jej użyciem zostanie zaprezentowany za jakiś czas.

Strona 07.1 - Płatność (kartą)

W przypadku płacenia kartą kredytową Wizz Air do samego końca stosuje na nas mały chwyt. Otóż jak widać, zarówno w polu po lewej stronie, jak też na górze widnieje należna równowartość w kwocie 54 złotych. Jednak jak pamiętamy z kroku czwartego, cały czas spodziewamy się zapłacić za te bilety równowartość 192 złotych. Taka cena wyskakuje też gdy w środkowej zakładce "Karta kredytowa" wybierzemy typ karty jaką będziemy płacić. W przypadku standardowej Visy jest to 27 złotych od osoby za odcinek. Wtedy też łączna kwota na środku górnej części strony zostanie określona jako 54 + 6 * 23 (rezerwacja była dokonywana w czasach gdy "opłata za opłatę" wynosiła jeszcze 23 złote), czyli oczekiwane 192 złote.
Po wybraniu rodzaju naszej karty musimy jeszcze wprowadzić jej pozostałe dane. Numer karty to oczywiście zestaw szesnastu cyfr umieszczonych na froncie karty. Nazwisko posiadacza powinno zgadzać się z tym, jakie widnieje pod numerem karty. Podobnie sprawa wygląda z datą ważności karty - umieszczona jest zazwyczaj w dolnej części karty. Numer CVV natomiast najczęściej znajdzie się na odwrocie karty - po prawej stronie, w okolicach paska magnetycznego. Jest to zestaw tzw. trzech cyfr kontrolnych. Po wpisaniu tych wszystkich danych, oraz wybraniu z najniższego pola opcji "Kwota nie przeliczona" (lub "Polskie złote" jeśli kupujemy tylko bilet na lot do Polski i całość rezerwacji była dotychczas liczona w innej walucie) wciskamy przycisk "Potwierdź rezerwację". W tej chwili system nawiązuje połączenie z mechanizmami bankowymi. Jeśli wszystko zostało dobrze wprowadzone, po kilkunastu sekundach powinniśmy być przekierowani na nową stronę z informacją o pozytywnym zakończeniu procesu rezerwacji.


Strona 07.2 - Płatność (przelewem)
W tym przypadku posłużę się obrazkiem z jednego z wcześniejszych procesów rezerwacyjnych.
Po kliknięciu na przycisk "Przelew bankowy" w podsumowaniu płatności na górze strony od razu została zwiększona wartość do 120 złotych (wcześniej było to 76 złotych - "opłata za opłatę przelewem" wynosiła wtedy 11 złotych od osoby za odcinek, czyli 76 + 4*11 daje 120 złotych). Opisana teraz w tej tabelce kwota przy pozycji „Łączna cena zestawu” jest w tym momencie ostateczną wartością jaką należy przelać na konto przewoźnika. Dlatego też taka cena była wyświetlana już przy wyborze trasy, daty i godziny lotu. Ponieważ moje konto bankowe rozliczane jest w złotówkach, na samym dole pozostawiam zaznaczoną opcję „Kwota nie przeliczana”, a w polu obok „Polska”. Jeśli wszystko jest poprawnie zaznaczone, klikam na przycisk „Potwierdź rezerwację”.

Strona 07.3 - Płatność (przelewem) - zablokowane
Jak wspomniałem wcześniej, Wizz Air umożliwia przypisanie do jednego konta do dwóch rezerwacji ze statusem nieopłaconych. Oznacza to, że jeśli w tym samym czasie chcemy dokonać trzech rezerwacji opłacanych przelewem bankowym - ze złożeniem trzeciej będziemy musieli poczekać aż opłacimy dwie poprzednie, pieniądze te zostaną zaksięgowane na koncie linii i rezerwacja zmieni status na potwierdzoną. Jeśli mimo wszystko będziemy próbować dokonać trzeciej rezerwacji, po kliknięciu na przycisk "Przelew bankowy" zostanie wyświetlona taka informacja.

Strona 07.4 - Potwierdzenie (opłata przelewem)
Podczas dokonywania rezerwacji z użyciem przelewu bankowego, po kliknięciu na przycisk "Potwierdź rezerwację" wyskakuje jeszcze takie okno wymagające potwierdzenia. Oczywiście klikamy „OK” i wtedy jesteśmy przekierowywani do kolejnej podstrony.

Strona 08 - Potwierdzenie dokonanej rezerwacji
Strona wyglądająca w sposób podobny do tej oznacza że najważniejsza część rezerwacji naszego biletu została właśnie zakończona. Niemniej jeśli w trakcie rezerwowania biletu wybraliśmy płatność przelewem, tuż pod numerem potwierdzenia widnieje informacja, że status rezerwacji to „wstrzymane”. Wynika to z prostego faktu – za bilety trzeba jeszcze zapłacić, a dopóki wpłata nie będzie zaksięgowana dopóty status się nie zmieni. Ale od początku. Tuż pod datą dokonania bookingu widnieje numer rezerwacji. Jest to jedna z najważniejszych informacji dotyczących naszego lotu. Jeśli bowiem będziemy chcieli załatwić jakąkolwiek sprawę jak np. odprawa przez internet, dokupienie bagażu, zmiana lotu etc. prawie zawsze będziemy musieli podawać ten właśnie kod. Warto go sobie zanotować w miejscu, które zawsze będziemy mieli przy sobie zarówno przed, jak też w trakcie podróży. W tabelce poniżej przedstawione są informacje o dalszych krokach jakie musimy przedsięwziąć aby nasza rezerwacja została uznana. Są to przede wszystkim ostateczna kwota jaką należy przelać na konto przewoźnika, jak też informacje dotyczące jego rachunków bankowych. Wybór na które konto chcemy dokonywać przelewu jest oczywiście dowolny. Na górze tabelki napisane jest, że płatność musi nastąpić do 24 godzin od czasu dokonania rezerwacji. Należy się tej reguły trzymać. Niemniej z doświadczenia własnego - przelewy wykonywane nawet 6 dni po zakupie nie powodowały anulowania rezerwacji.
Poniżej strefy z ofertami hoteli i wynajmu samochodów znajduje się podsumowanie naszej rezerwacji. Dane te powinny się zgadzać z informacjami wprowadzanymi podczas rezerwacji, jednak jeśli zanotuje się jakieś różnice, najlepiej wszystko zweryfikować kontaktując się z Infolinią przewoźnika. Fajną ciekawostką jest wyszczególnienie kolejnych składników opłat pokazujące, że z naszych 192 złotych, 138 zachowuje przewoźnik jako opłata za rezerwację przy użyciu przelewu bankowego (niby jest to pokrycie kosztów transferu bankowego, ale w praktyce jest dodatkowym zarobkiem linii), a pozostałe 54 to podatki i opłaty wśród których znajdują się krajowe podatki (np. VAT) oraz wszelkie opłaty na infrastrukturę lotniskowo – lotniczą
Na samym końcu strony znajdują się jeszcze warunki i zasady obowiązujące na tej rezerwacji. Jak zawsze polecam zapoznanie się z nimi przynajmniej raz w życiu :-)

Strona 09 - Potwierdzenie rezerwacji na skrzynce mailowej

W momencie dokonania rezerwacji na podany w jej trakcie adres mailowy powinna przyjść informacja o konieczności zapłacenia za zabookowane bilety. Powinna ona wyglądać mniej więcej w ten właśnie sposób.
Oczywiście przelew bankowy zlecamy w oparciu o podane tutaj informacje. Procedura ta wygląda różnie w zależności od interfejsu strony internetowej banku w którym mamy prowadzone konto rozliczeniowe. Niemniej niezależnie od tego jakie typy pól podczas polecenia przelewu są przez bank udostępniane, dwie zasady są najważniejsze – należy przelać odpowiednia kwotę na jeden z podanych numerów kont, a w tytule podać kod właściwej rezerwacji.

Strona 10 - Podgląd rezerwacji
W kroku tym posłużę się grafiką z jednej z wcześniejszych wersji tego opisu.
Podgląd, jak też stan rezerwacji możemy w każdej chwili sprawdzić na stronie przewoźnika. Jeśli jesteśmy zalogowani na nasze konto, wystarczy w górnym panelu po lewej stronie kliknąć na link „moje rezerwacje”. Wtedy na stronie pojawi się historia bookingów wykonywanych przy użyciu tego konta. W moim przypadku widać, że rezerwowałem trzy loty, a opisywany właśnie jest jedynym który mam zaplanowany w przyszłości. Aby podejrzeć dane rezerwacji, klikam na link „Zmiana” przy odpowiedniej rezerwacji.

Strona 11 - Podgląd szczegółów rezerwacji
W kroku tym posłużę się grafiką z jednej z wcześniejszych wersji tego opisu.
Znów zaprezentowany nam został podgląd danych z rezerwacji. Jeśli chcemy powrócić do poprzedniej strony, należy nacisnąć na link „Resetowanie zmian” po lewej stronie, lub „Cofnij” w w oknie przeglądarki internetowej.

Strona 12 - Potwierdzenie dokonania przelewu i rezerwacji wysłane na skrzynkę email
Po kilku dniach od zlecenia przelewu bankowego na podany w trakcie rezerwacji adres e-mail powinno przyjść potwierdzenie uznania bookingu. Będzie to jeszcze raz wypisanie wszystkich wprowadzonych przez nas informacji, jak dane pasażerów, ich bagażów, daty i godziny rejsów, numer rezerwacji oraz rozbudowana sekcja z warunkami umowy. W tym momencie jedyne co nam pozostaje na głowie, to odprawa przez internet, aby nie zapomnieć zabrać ze sobą wszystkich niezbędnych rzeczy oraz zjawić się na lotnisku o odpowiednio wczesnej porze. Opis procesu odprawy opiszę najpóźniej w listopadzie, udanych zakupów!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz